To pierwszy z serii albumów prezentujących współpracę Orchestre de Paris z Dyrektorem Muzycznym zespołu Paavo Järvim. Repertuar zawiera trzy dzieła Henriego Dutilleux (który uznawany jest za najważniejszego francuskiego kompozytora drugiej połowy XX wieku): „Sur le meme accord ‘nokturn na skrzypce i orkiestrę” ze skrzypkiem Christianem Tetzlaffem, „Symfonia Nr 1 oraz Metaboles".
Paavo Jarvi został Dyrektorem Muzycznym Orchestre de Paris w sezonie artystycznym 2010/11, podążając w ślad za tak wybitnymi dyrygentami, jak Daniel Barenboim, Sir Georg Solti, Herbert von Karajan czy Charles Munch, który założył orkiestrę w 1967 roku. Współpraca Jarviego z Orchestre de Paris zaowocowała wieloma niezapomnianymi interpretacjami zarówno we własnej sali zespołu, jak i w międzynarodowych trasach koncertowych i na nagraniach. Järvi koncertował wraz z Orchestre de Paris w Chinach, Japonii, Korei, Rosji, Estonii i Zachodniej Europie.
Henri Dutilleux (1916-2013) uważał, że dał z siebie wszystko co najlepsze w muzyce symfonicznej. Interesowały go duże, tradycyjne formy, ale zawsze starał się je zmieniać i odświeżać. Osiągał ten zamiar poprzez łączenie z nimi jego charakterystycznego, niezwykle barwnego i interesującego harmonicznie świata dźwiękowego. Już „Symfonia Nr 1”, prawykonana w 1951 roku, pokazuje mistrzostwo orkiestracji Dutilleux. Czteroczęściowe dzieło rozpoczyna się „Passacaglią”, w której małe grupy instrumentów (np. fortepian, kotły i klarnety) przeciwstawiane są całej orkiestrze. Transmisja wykonania symfonii z 1951 roku doprowadziła do wielu wykonań tego utworu w kolejnych latach, co z kolei pomogło w budowaniu kariery kompozytora także poza granicami kraju.
„Metaboles” zamówione zostały przez George’a Szella dla Cleveland Orchestra, która prawykonała dzieło w 1965 roku. Dutilleux nazywał „Metaboles koncertem na orkiestrę” i skomponował utwór tak, aby wykorzystać indywidualne możliwości artystów, występujących w Cleveland Orchestra. „Metaboles” to najcześciej wykonywane dzieło Dutilleux.
„Sur le meme accord” był zamówiony przez Anne-Sophie Mutter i jej dedykowany. Artystka prawykonała go w 2002 roku. W dziele przeplatają się fragmenty energetyczne i liryczne, uosabiając muzycznie stan pomiędzy realnością i światem wyobraźni, pomiędzy świadomością i snem.
Związek Dutilleux z Orchestre de Paris rozpoczął się w 1967 roku, gdy tylko zespół powstał i niedługo po swoim inauguracyjnym koncercie wykonał jego Symfonię Nr 2 „Le double”. W kolejnych latach Charles Munch zaprogramował „Metaboles”, a w następnych sezonach orkiestra wykonała wszystkie symfoniczne kompozycje Dutilleux, prezentując je nie tylko we Francji, ale też podczas swoich tras koncertowych. W 1970 roku zespół prawykonał koncert wiolonczelowy kompozytora „Tout un monde lointain” z Mścisławem Rostropowiczem, dla którego utwór był skomponowany. Rostropowicz nagrał „Tout un monde lointain” wraz z Orchestre de Paris w 1975 roku.