
Opis
Każda kompozycja na albumie nawiązuje do innej "hearsay" - nie dziwi więc, że Piotr Schmidt każdą z nich podaje słuchaczowi w inny sposób. Wykorzystuje w tym celu różne style jazzowe - od przestrzennych melancholii po energetyczne, skondensowane improwizacje.
I tak mamy do czynienia z surowością kontrabasowego intro Harisha Raghavana do utworu otwierającego płytę - "Unwanted Truth" - które jest muzycznym tłumaczeniem mechanizmu wyparcia. "Slow motion" - jedyna nieautorska kompozycja na płycie, za którą odpowiada przyjaciel Schmidta jeszcze z okresu szkoły muzycznej w Gliwicach - Bartosz Pieszka - to utwór uświadamiający nam jak często żyjemy w zwolnionym tempie, ale też w uśpieniu i marazmie. W swoim świecie. Na dobre i na złe, bo też ignorancja bywa czasem błogosławieństwem.
"This Is Not Real" to następne, po "Unwanted Truth", niedowierzanie rzeczywistości. Nieprzyjmowanie do świadomości tego, co oczywiste, a wręcz wypieranie - często towarzyszące nam po śmierci kogoś bardzo bliskiego.
"Good Old Roy" wyłamuje się z głównej narracji znaczeniowej albumu. Odnosi się bowiem do wielkiej inspiracji Schmidta, jaką był Roy Hargrove. Inspiracji, która przyczyniła się poniekąd do stworzenia zespołu Schmidt Electric w 2011 roku. Lider poprzez tę kompozycję wyraża swój coraz mniej dwutorowy szlak, zacierając granicę pomiędzy jazzem elektryczno-groove'owym a tym akustyczno-przestrzennym. Powstaje nowa jakość, której płyta ta jest swego rodzaju manifestacją.
Pełne kontrastujących odczuć - nadziei i zwątpienia, zawziętości i zrezygnowania - "Never Give Up Sometimes Let Go" - zdaje się być ważniejszym przesłaniem tego krążka.
Motyw przewodni oraz tytuł albumu wiążą się z ideą, że nie ma obiektywnej prawdy, a istnieje tylko subiektywne postrzeganie rzeczywistości. Koncepcja ta jest jednym z fundamentalnych stanowisk filozoficznych i epistemologicznych. Sugeruje, że nasze postrzeganie i interpretacja świata są zależne od naszych indywidualnych doświadczeń, przekonań, wartości, emocji i kontekstu społecznego.
Nawet jeśli wszyscy patrzymy na ten sam obiekt lub zdarzenie, każda osoba może dostrzegać różne aspekty, skupiać się na innych szczegółach i wyciągać indywidualne wnioski. Nasza percepcja jest ukształtowana przez nasze pojęcia, przekonania i emocje, które wpływają na sposób, w jaki odbieramy i interpretujemy świat.
Perspektywa kulturowa i społeczna odgrywa istotną rolę w naszej percepcji świata. Nasze wartości, normy społeczne, tradycje i kontekst kulturowy wpływają na to, jak interpretujemy i rozumiemy różne sensy życia. To, co może być prawdziwe w jednej kulturze lub społeczności, może być całkowicie odmienne od tego, co uznaje się za prawdę w drugiej.
Jednakże, warto zauważyć, że nieuznawanie obiektywnej prawdy nie oznacza, że nie ma prawd uniwersalnych lub pewnych obiektywnych kryteriów oceny. Istnieją takie cechy rzeczywistości, które można zweryfikować i potwierdzić za pomocą naukowych metod badawczych, matematyki czy logiki. Chociaż nawet w tych dziedzinach, nasze subiektywne postrzeganie i interpretacje mogą wpływać na sposób, w jaki odbieramy i rozumiemy te obiektywne fakty.
"Hearsay" to album, który zachęca słuchaczy do zanurzenia się w tajemniczym świecie jazzowych opowieści, pełnych niezwykłych historii, ale też towarzyszącej im niepewności. Piotr Schmidt wierzy, że jego muzyka przede wszystkim pobudzi wyobraźnię słuchaczy i stanie się nowym pryzmatem w przyjmowaniu prawdy.
Muzycy:
Piotr Schmidt – trumpet, composer
Kęstutis Vaiginis – tenor saxophone, soprano saxophone
David Dorużka – electric guitar
Paweł Tomaszewski – piano
Michał Barański – double bass (3, 4, 6)
Sebastian Kuchczyński – drums (3, 4, 6)
Guests:
Harish Raghavan – double bass (1, 2, 5)
Jonathan Barber – drums (1, 2, 5)
Bartosz Pieszka – composer (3)
Szczegóły
Recenzje
Produkt nie ma jeszcze recenzji.
Zamieszczenie recenzji nie wymaga logowania. Sklep nie prowadzi weryfikacji, czy autorzy recenzji nabyli lub użytkowali dany produkt.