Zacznij wpisywać, aby wyszukać post!
Epoki literackie w pigułce – ściągawka nie tylko do matury
Przed Tobą kartkówka z polskiego lub matura? A może chcesz odświeżyć swoją wiedzę ze szkoły na temat literatury? Dobrze trafiłeś! W artykule tym zebraliśmy bowiem najważniejsze informacje na temat okresów literackich. To idealna ściągawka na ostatnią chwilę – bez mozolnego wkuwania i wertowania zakurzonych podręczników. Epoki literackie – daty, motywy, twórcy, kluczowe dzieła.
Czym jest epoka literacka?
Epoka literacka to nic innego, jak okres w historii literatury, w którym dominowały określone tematy, style artystyczne i prądy umysłowe. Każda z epok ma charakterystyczne cechy, wynikające w dużej mierze z kontekstu historycznego oraz społecznego.
Epoki w literaturze nie tylko pozwalają nam śledzić jej rozwój, ale też odzwierciedlają zmieniające się emocje i potrzeby jednostki czy społeczeństw.
Warto pamiętać, że granice czasowe epok są dość umowne i stanowią częsty przedmiot dyskusji wśród literaturoznawców. Podział ten przebiega różnie w różnych krajach. Niektóre epoki (na przykład dwudziestolecie międzywojenne) mogą w nich nie występować, kolejne – takie jak pozytywizm – istnieć zaś pod innymi nazwami.
Wszystkie epoki literackie po kolei
Na początku był epos, czyli kilka słów o Antyku
Antyk jest epoką, która położyła podwaliny pod europejską literaturę, filozofię i teatr. To wtedy narodziły się pierwsze wielkie dzieła: eposy, takie jak „Iliada”, „Odyseja” czy „Eneida”, oraz tragedie i komedie wystawiane w amfiteatrach ku czci bogów. Sofokles, Eurypides czy Arystofanes chętnie ukazywali w swoich sztukach złożone konflikty moralne.
Literatura i teatr antyczny nie tylko bawiły, ale też wychowywały. Opowiadały one o wybitnych herosach oraz dylematach które często pozostają aktualne do dziś. Dziedzictwo Antyku wciąż do nas przemawia – w pytaniach, które stawiamy, i wartościach, do których się odwołujemy.
Średniowiecze – raz modlitwą, a raz mieczem
W średniowiecznej Polsce literatura była ściśle związana z Kościołem i dworem. Najstarsze zachowane teksty, takie jak „Bogurodzica” czy kroniki Galla Anonima, oddają ówczesną duchowość, historię oraz rycerski etos. Celem pisanych wówczas utworów było nie tylko umacnianie wiary, ale również budowanie narodowej tożsamości. To czas legend o świętych, rycerzach i początkach państwa polskiego.
Renesans – epoka humanistów
Renesans to czas rozkwitu na niemal każdym polu. Odrodzeniowi twórcy, tacy jak chociażby Jan Kochanowski, Mikołaj Rej czy Andrzej Frycz Modrzewski, podkreślali wartość rozumu i indywidualizmu. Ich dzieła łączyły klasyczne wzorce z tym, co bliskie i codzienne, odznaczając się nierzadko bardzo wysoką świadomością językową. Renesans dał solidny impuls dla utworów, które do dziś są fundamentem naszej kultury.
Bojaźń i drżenie – co wyróżnia literaturę baroku?
Przełom XVI i XVII wieku wiązał się dla Polski z licznymi zagrożeniami tak w granicach naszego kraju, jak i poza jego obrębem. Wyrazem tego stała się literatura barokowa, pełna kontrastów, religijnej refleksji i metaforyki. Twórcy pokroju Jana Andrzeja Morsztyna czy Wacława Potockiego wyrażali jednocześnie fascynację pięknem oraz niepokój egzystencjalny. Barokowe utwory często balansowały między radością życia a świadomością przemijania, a ich bogata symbolika miała skłaniać do rozważań.
Kult rozumu – co musisz wiedzieć o oświeceniu?
Oświecenie było czasem, w którym literaturę zaczęto wykorzystywać jako narzędzie edukacji i reform społecznych. Ignacy Krasicki, najwybitniejszy polski pisarz tego okresu, słynął z satyr i bajek, które krytykowały wady społeczne i promowały wartość płynącą z rozumu. Polska kultura oświeceniowa łączyła światłe idee europejskie (zwłaszcza te wyrosłe na gruncie francuskim) z lokalnymi problemami, starając się przygotować naród do nowych – zdecydowanie trudniejszych z racji zaborów – czasów.
Epoka paradoksów – romantyzm
Romantyzm stanowił znacznie więcej niż tylko prąd literacki. W wielu krajach był on bowiem również wyrazem walki o niepodległość i zachowanie tożsamości narodowej. To właśnie wtedy światło dzienne ujrzały teksty twórców, których dziś uznajemy za wieszczów narodowych. Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki i Zygmunt Krasiński tworzyli dzieła pełne patriotyzmu, mistycyzmu i tęsknoty za wolnością. Ich utwory stały się duchowym orężem w czasach niewoli, niosąc nadzieję w beznadziejnych czasach.
Zakasujemy rękawy! Literatura pozytywistyczna
Po klęskach powstań nadszedł czas pozytywizmu, czyli epoki, która na swoje sztandary wzięła ideę pracy u podstaw i koncentracji na sprawach zbiorowości. Literatura polska drugiej połowy XIX wieku opisywała więc bolączki i problemy, z jakimi zmagało się wówczas nasze społeczeństwo. Bolesław Prus i Eliza Orzeszkowa ukazywali codzienne życie różnych warstw, pokazując ich wzajemne oddziaływanie oraz zwracając uwagę, do czego może doprowadzić nieharmonijny rozwój społeczeństwa. Także i w tym wypadku twórcy pełnymi garściami czerpali z dorobku Francuzów – zwłaszcza realistów, takich jak Honoré de Balzac.
Artyści górą – Młoda Polska
Młoda Polska to czas intensywnych zmian oraz artystycznego niepokoju. Twórcy zaczęli odwracać się od chłodnego racjonalizmu na rzecz nowych form wyrazu. W centrum ich zainteresowania znalazły się duchowość, natura, samotność jednostki, a także napięcia między tradycją a nowoczesnością.
To okres odznaczający się dużą różnorodnością gatunkową. Stanisław Wyspiański przenosił polskie mity na scenę teatru, Władysław Reymont opisywał złożoność chłopskiego świata, a Gabriela Zapolska rozkładała na czynniki pierwsze mieszczańską obyczajowość. Literatura tej epoki była z jednej strony niezwykle osobista, z drugiej: głęboko osadzona w kontekście narodowym.
Chwila oddechu – dwudziestolecie międzywojenne
Dwudziestolecie międzywojenne tętniło życiem jak ulica w centrum odradzającej się Warszawy — pełne energii, ambicji i twórczego zgiełku. Po latach zaborów Polska znów znajdowała się na mapie Europy. Twórcy nie tylko świętowali wolność, ale też zadawali trudne pytania: kim jesteśmy jako naród i jako jednostki?
Wśród tego entuzjazmu pojawiły się dzieła, które odważnie szukały nowych środków artystycznego wyrazu. Schulz budował poetyckie światy z codziennych przedmiotów, Gombrowicz zrywał z narodowymi mitami, a Tuwim lawirował między humorem a ironią w rytmie miejskiego gwaru.
Literatura stała się areną dla nowych sensów, struktur i tożsamości. Był to moment, w którym wszystko wydawało się możliwe – nawet jeśli gdzieś w tle pobrzmiewało już widmo kolejnej wojny.
Czas mroku. Literatura okresu wojny i okupacji
Trudno o bardziej tragiczny okres w dziejach naszego kraju niż II wojna światowa. Literatura nie milknie jednak nawet pod gradem bomb; przeciwnie — to właśnie wtedy staje się głosem sumienia oraz ostatnią linią obrony człowieczeństwa.
Wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego powstawały w poczuciu nieuchronnego końca. Proza Tadeusza Borowskiego bez złudzeń pokazywała obozową rzeczywistość, a Zofia Nałkowska zapisywała „medaliony" ludzkich dramatów w reporterskim i pozornie beznamiętnym tonie. W tekstach tych nie ma patosu — jest surowa prawda, ogrom ludzkich dramatów i cicha siła oporu.
Wszystko już było i wszystko jeszcze będzie – literatura współczesna
Współczesna literatura polska nie daje się łatwo zamknąć w ramach czy banalnych definicjach. To raczej żywy, nieprzewidywalny organizm, który oddycha rytmem zmieniającego się świata i wrażliwości autorów. W ostatnich dziesięcioleciach pisanie stało się formą dialogu — nie tyle z konkretnym odbiorcą, co z samą rzeczywistością: pełną napięć i przemian.
Po okresie powojennych nakazów i zakazów (czego najdobitniejszym przykładem była twórczość socrealistyczna) pojawiły się nowe możliwości ekspresji – od literatury zaangażowanej społecznie po eksperymenty formalne i postmodernizm. Literatura współczesna to nieustanna rozmowa o tożsamości, historii i kondycji kruchego jak nigdy dotąd człowieka.
Zobacz także: Najlepsze lektury szkolne – te tytuły dla szkół podstawowych i średnich warto znać

Epoki literackie w pigułce – praktyczna ściąga na polski
Starożytność
Czas trwania: od IX wieku p.n.e. do 476 rok n.e. – upadek Cesarstwa Zachodniorzymskiego
Hasło epoki: „Harmonia, mądrość i piękno”
Gatunki: epos, mit, komedia, tragedia, bajka, hymn, oda, pieśń, elegia
Kluczowi twórcy i ich dzieła:
- „Biblia”
- „Odyseja” i „Iliada” Homer
- „Król Edyp” i „Antygona” Sofokles
- „Poetyka” Arystoteles
- „Żaby” i „Chmury” Arystofanes
- „Eneida” Wergiliusz
Popularne motywy: wędrówka, cierpienie, odwaga, miłość, Bóg, wojna, Arkadia, bunt
Znane cytaty:
- „Człowiek jest miarą wszystkich rzeczy” (Protagorsas)
- „Wiem, że nic nie wiem” (Sokrates)
- „Carpe diem/Chwytaj dzień” (Horacy)
- „Non omnis moriar/Nie wszystek umrę” (Horacy)
- „Nie daj się zwyciężyć złu, ale zło dobrem zwyciężaj!” (Biblia)
Średniowiecze
Czas trwania: V-XV wiek
Hasło epoki: „Memento mori/Pamiętaj o śmierci”
Gatunki: kronika, legenda, romans rycerski, pieśń religijna, kazanie, lament, misterium
Kluczowi twórcy i ich dzieła:
- „Pieśń o Rolandzie”
- „Bogurodzica”
- „Lament świętokrzyski”
- „Legenda o świętym Aleksym”
- „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze śmiercią”
- „Wielki Testament” François Villon
- „Boska komedia” Dante Alighieri
- „Kwiatki świętego Franciszka z Asyżu”
- „Wyznania” św. Augustyn
- „Summa teologiczna” św. Tomasz z Akwinu
Popularne motywy: Bóg, śmierć, Danse macabre, Stabat Mater Dolorosa, asceza
Znane cytaty:
- „Porzućcie wszelką nadzieję, wy, którzy wchodzicie” (Dante Alighieri)
- „Bogurodzica dziewica, Bogiem sławiena Maryja,
U twego syna Gospodzina matko zwolena, Maryja!
Zyszczy nam, spuści nam.
Kyrieleison!” („Bogurodzica”)
Renesans
Czas trwania: XV-XVI wiek
Hasło epoki: „Homo sum, humani nihil a me alienum puto/Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce”
Gatunki: fraszka, pieśń, sonet, tren, sielanka
Kluczowi twórcy i ich dzieła:
- „Fraszki”, „Treny”, „Pieśni”, „Odprawa posłów greckich” Jan Kochanowski
- „Krótka rozprawa między trzema osobami, panem, wójtem a plebanem” i „Żywot człowieka poczciwego” Mikołaj Rej
- „Żeńcy” Szymon Szymonowic
- „Kazania sejmowe” Piotr Skarga
- „Próby” Michel de Montaigne
- „Gargantua i Pantagruel” François Rabelais
Popularne motywy: humanizm, natura, radość i zabawa, Arkadia, wiedza, antyk
Znane cytaty:
- „Ad fontes/Do źródeł!” – hasło nawołujące do powrotu do dziedzictwa kultury antycznej
- „Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim,
moja droga Orszulo, tym zniknienim swoim.
Pełno nas, a jakoby nikogo nie było:
jedną maluczką duszą tak wiele ubyło” (Jan Kochanowski) - „Szlachetne zdrowie,
nikt się nie dowie,
jako smakujesz,
aż się zepsujesz” (Jan Kochanowski) - „A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają” (Mikołaj Rej)
Barok
Czas trwania: połowa XVI wieku do połowy XVII wieku
Hasło epoki: „Vanitas vanitatum et omnia vanitas/ Marność nad marnościami i wszystko marność”
Gatunki: sonet, poezja dworska, fraszka, poemat, erotyk, pamiętnik, sielanka
Kluczowi twórcy i ich dzieła:
- „Marność”, „Krótkość żywota” i „Do Aleksandry” Daniel Naborowski
- „Niestatek” i „Do trupa” Jan Andrzej Morsztyn
- „Sonet IV – O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem” Mikołaj Sęp-Szarzyński
- „Pamiętniki” Jan Chryzostom Pasek
- „Makbet”, „Hamlet”, „Romeo i Julia”, „Sen nocy letniej” i „Otello” William Szekspir
- „Skąpiec”, „Chory z urojenia”, „Mizantrop” i „Szkoła żon” Molier
Popularne motywy: vanitas, przemijanie, mistyka, dworskość, wieś, piękno
Znane cytaty:
- „Życie jest tylko przechodnim półcieniem
nędznym aktorem, który swą rolę
przez parę godzin wygrawszy na scenie,
w nicość przepada – powieścią idioty.
Głośną wrzaskliwą, a nic nieznaczącą” (William Szekspir) - „Być albo nie być! Oto jest pytanie!” (William Szekspir)
- Pokój — szczęśliwość; ale bojowanie
Byt nasz podniebny: on srogi ciemności
Hetman i świata łakome marności
O nasze pilno czynią zepsowanie” (Mikołaj Sęp Szarzyński) - „Świat hołduje marności
i wszytkie ziemskie włości;
to na wieki nie minie,
że marna marność słynie” (Daniel Naborowski) - „Człowiek jest tylko trzciną, najwątlejszą w przyrodzie, ale trzciną myślącą” (Blaise Pascal)
Oświecenie
Czas trwania: koniec XVII wieku do początku XIX wieku
Hasło epoki: „Sapere aude/Odważ się być mądrym”
Gatunki: bajka, satyra, powiastka filozoficzna, oda, komedia, traktat filozoficzny, encyklopedia
Kluczowi twórcy i ich dzieła:
- „Co to jest Oświecenie” Immanuel Kant
- „Hymn do miłości ojczyzny” Ignacy Krasicki
- „Przestrogi dla Polski” Stanisław Staszic
- „Powrót posła” Julian Ursyn Niemcewicz
- „Nowa Heloiza”, „Emil, czyli o wychowaniu” Jean-Jacques Rousseau
- „Kandyd” Wolter
- „Kubuś Fatalista i jego pan” Denis Diderot
Popularne motywy: ojczyzna, rozum, miłość, natura, utopia
Znane cytaty:
- „Ludzie rodzą się i pozostają wolni i równi w prawach” („Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela”)
- „Wolno szaleć młodzieży, wolno starym zwodzić,
wolno się na czas żenić, wolno i rozwodzić,
godzi się kraść ojczyznę, łatwą i powolną;
a mnie sarkać na takie bezprawia nie wolno?” (Ignacy Krasicki)
Romantyzm
Czas trwania (w Polsce): od 1822 (wydanie zbioru „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza) do 1863 (wybuch powstania styczniowego)
Hasło epoki: „Czucie i wiara silniej mówią do mnie niż mędrca szkiełko i oko”
Gatunki: ballada, poemat dygresyjny, list, powieść poetycka, pamiętnik, dramat romantyczny
Kluczowi twórcy i ich dzieła:
- „Cierpienia młodego Wertera” i „Faust” Johann Wolfgang von Goethe
- „Zbójcy” Fryderyk Schiller
- „Giaur” George Byron
- „Eugeniusz Oniegin” Aleksander Puszkin
- „Nędznicy” Victor Hugo
- „Oda do młodości”, „Ballady i romanse”, „Konrad Wallenrod”, „Sonety krymskie”, „Dziady” i „Pan Tadeusz” Adam Mickiewicz
- „Grób Agamemnona”, „Testament mój”, „Lilla Weneda” i „Kordian” Juliusz Słowacki
- „Nie-Boska komedia” Zygmunt Krasiński
- „Bema pamięci żałobny rapsod”, „Fortepian Chopina” i „Klaskaniem mając obrzękłe prawice...” Cyprian Kamil Norwid
Popularne motywy: niespełniona miłość, mistycyzm, ojczyzna, bunt jednostki, świat nadprzyrodzony, samotność, wolność, ludowość, wyzwolenie
Znane cytaty:
- „Miej serce i patrzaj w serce” (Adam Mickiewicz)
- „Kto miłości nie zna, ten żyje szczęśliwy,
I noc ma spokojną, i dzień nietęskliwy” (Adam Mickiewicz) - „Wznoszę się! Lecę! Tam, na szczyt opoki –
już nad plemieniem człowieczem,
między proroki” (Adam Mickiewicz) - „O, Polsko! Póki ty duszę anielską
będziesz więziła w czerepie rubasznym;
póty kat będzie rąbał twoje cielsko,
póty nie będzie twój miecz zemsty strasznym!” (Juliusz Słowacki)
Pozytywizm
Czas trwania (w Polsce): od 1864 (klęska powstania styczniowego) do 1890 (coraz silniejsze wpływy symbolistów)
Hasło epoki: „Praca u podstaw”
Gatunki: nowela, powieść realistyczna, opowiadanie, felieton
Kluczowi twórcy i ich dzieła:
- „Lalka”, „Emancypantki” i „Z legend dawnego Egiptu” Bolesław Prus
- „Nad Niemnem” i „Gloria victis” Eliza Orzeszkowa
- Trylogia: „Ogniem i mieczem”, „Potop” oraz „Pan Wołodyjowski”, „Quo vadis”, „Krzyżacy” i „Latarnik” Henryk Sienkiewicz
- „Mendel Gdański” i „Nasza szkapa” Maria Konopnicka
- „Daremne żale” i „Jednego serca” Adam Asnyk
- „Ojciec Goriot” Honoré de Balzac
- „Pani Bovary” Gustaw Flaubert
- „Zbrodnia i kara”, „Idiota”, „Biesy” i „Bracia Karamazow” Fiodor Dostojewski
- „Anna Karenina” Lew Tołstoj
Popularne motywy: praca u podstaw, emancypacja kobiet, nauka, rozwarstwienie społeczne, bieda, osamotnienie, Żydzi
Znane cytaty:
- „Wszystkie szczęśliwe rodziny są do siebie podobne, każda nieszczęśliwa rodzina jest nieszczęśliwa na swój sposób” (Lew Tołstoj)
- „Nie rzucim ziemi, skąd nasz ród,
nie damy pogrześć mowy!" (Maria Konopnicka) - „Głupia rzecz, miłość. Poznajesz, kochasz, cierpisz. Potem jesteś znudzony albo zdradzony” (Bolesław Prus)
Młoda Polska
Czas trwania (w Polsce): 1890-1918 (odzyskanie przez Polskę niepodległości)
Hasło epoki: „Choć życie nasze splunięcia nie warte: eviva l'arte!”
Gatunki: dramat, powieść psychologiczna, nowela, poezja modernistyczna
Kluczowi twórcy i ich dzieła:
- „Koniec wieku XIX”, „Eviva l’arte” i „Melodia mgieł nocnych” Kazimierz Przerwa Tetmajer
- „Księga ubogich” i „Dies irae” Jan Kasprowicz
- „Wesele” i „Noc listopadowa” Stanisław Wyspiański
- „Chłopi” Władysław Reymont
- „Confiteor” Stanisław Przybyszewski
- „Moralność pani Dulskiej” Gabriela Zapolska
- „Ludzie bezdomni”, „Rozdziobią nas kruki, wrony” i „Syzyfowe prace” Stefan Żeromski
- „Statek pijany” Arthur Rimbaud
- „Portret Doriana Graya” Oscar Wilde
- „Czarodziejska góra” Thomas Mann
Popularne motywy: artysta, bunt, natura, duchowość, wieś i ludowość, pesymizm, symbolizm
Znane cytaty:
- „Artysta stoi ponad życiem, ponad światem, jest Panem Panów, niekiełznany żadnem prawem, nieograniczany żadną siłą ludzką” (Stanisław Przybyszewski)
- „Tak by się nam serce śmiało
do ogromnych wielkich rzeczy,
a tu pospolitość skrzeczy” (Stanisław Wyspiański) - „Miałeś, chamie, złoty róg (…), ostał ci się ino sznur” (Stanisław Wyspiański)
- „Pijmy kwiatów woń rzeźwą, co na zboczach gór kwitną,
dźwięczne, barwne i wonne, w głąb wzlatujmy błękitną.
Cicho, cicho, nie budźmy śpiącej wody w kotlinie,
lekko z wiatrem pląsajmy po przestworów głębinie…” (Kazimierz Przerwa-Tetmajer)
Dwudziestolecie międzywojenne
Czas trwania (w Polsce): 1918-1939
Hasło epoki: „Miasto, masa, maszyna”
Gatunki: powieść psychologiczna, powieść społeczna, poezja eksperymentalna, dramat awangardowy, liryka codzienności, wiersz wolny
Kluczowi twórcy i ich dzieła:
- „Przedwiośnie” Stefan Żeromski
- „Szewcy”, „Pożegnanie jesieni” i „Nienasycenie” Stanisław Ignacy Witkiewicz/Witkacy
- „Sklepy cynamonowe” Bruno Schulz
- „Granica” Zofia Nałkowska
- „Ferdydurke” Witold Gombrowicz
- „Noce i dnie” Maria Dąbrowska
- „Do krytyków”, „Bal w Operze” i „Do prostego człowieka” Julian Tuwim
- „Herostrates” Jan Lechoń
- „Brzeziny” i „Panny z Wilka” Jarosław Iwaszkiewicz
- „Na wsi” i „Modlitwa żałobna” Józef Czechowicz
- „Proces”, „Zamek” i „Przemiana" Franz Kafka
- „Komu bije dzwon” i „Pożegnanie z bronią” Ernest Hemingway
- „Ulisses” James Joyce
Popularne motywy: przemiany społeczne i obyczajowe, kryzys państwa i rodziny, eksperyment, artysta, Polska, katastrofizm, wieś, miasto, fascynacja postępem
Znane cytaty:
- „A w maju
zwykłem jeździć, szanowni panowie,
na przedniej platformie tramwaju!” (Julian Tuwim) - „Taki dom to jest rzecz zadziwiająca. Czy to nie szczególne, że ludzie zdecydowali się żyć na sobie warstwami? Co dla jednych jest podłogą, to dla innych staje się sufitem” (Zofia Nałkowska)
- „Jak zachwyca, jeśli nie zachwyca?” (Witold Gombrowicz)
- „Ktoś musiał zrobić doniesienie na Józefa K., bo mimo że nic złego nie popełnił, został pewnego ranka po prostu aresztowany” (Franz Kafka)
- „Ńe liżcie ust kohankom leżąc im na bżuhu!
Jedzće je ze śmietaną i łykajcie z cukrem!
Hude szynki dźewczynki są pszedziwnie kruhe
i dobry jest kobiecyh muskularnych nug krem” (Brunon Jasieński)
Literatura czasów wojny i okupacji
Czas trwania: 1939-1945 (zakończenie II wojny światowej)
Hasło epoki: „Umrzeć przyjdzie, gdy się kochało wielkie sprawy głupią miłością”
Gatunki: poezja okupacyjna i konspiracyjna, proza wojenna, literatura obozowa, reportaż, opowiadanie
Kluczowi twórcy i ich dzieła (część z nich powstała już po zakończeniu wojny):
- „Bagnet na broń" Władysław Broniewski
- „Elegia o... (chłopcu polskim)", „Pokolenie (Do palców przymarzły struny)" i „Z głową na karabinie" Krzysztof Kamil Baczyński
- „Wczorajszemu" i „Śpiew murów" Tadeusz Gajcy
- „Non omnis moriar" Zuzanna Ginczanka
- „Medaliony" Zofia Nałkowska
- „Opowiadania oświęcimskie” Tadeusz Borowski
- „Pamiętnik z powstania warszawskiego" Miron Białoszewski
- „Inny świat” Gustaw Herling-Grudziński
- „Budowałam barykadę" Anna Świrszczyńska
- „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanna Krall
Popularne motywy: wojna, terror, okupacja, Holocaust, bohaterstwo, młodość, samotność, Polska, totalitaryzm
Znane cytaty:
- „Ludzie ludziom zgotowali ten los” (Zofia Nałkowska)
- „Nie ma takiej rzeczy, której by ludzie nie zrobili z głodu i bólu” (Gustaw Herling-Grudziński)
- „Dla Polski Warszawa przede wszystkim paliła się” (Miron Białoszewski)
- „W Warszawie przy karuzeli,
w pogodny wieczór wiosenny,
przy dźwiękach skocznej muzyki.
Salwy za murem getta
głuszyła skoczna melodia
i wzlatywały pary” (Czesław Miłosz) - „Chodziło tylko o wybór sposobu umierania” (Marek Edelman)
- „Bo może z tego obozu, z tego czasu oszustw, będziemy musieli zdać ludziom żywym relację i stanąć w obronie umarłych” (Tadeusz Borowski)
Literatura współczesna
Czas trwania: od 1945 do dziś
Hasło epoki: „Bez dogmatu”
Gatunki: synkretyzm gatunkowy, reportaż, dramat psychologiczny, poezja refleksyjna, biografia i autobiografia, dziennik, esej
Kluczowi twórcy i ich dzieła:
- „Dżuma” Albert Camus
- „Rok 1984” George Orwell
- „Droga donikąd" Józef Mackiewicz
- „Tango" Sławomir Mrożek
- „Raport o stanie wojennym" Marek Nowakowski
- „Katedra” Jacek Dukaj
- „Madame" Antoni Libera
- „Opowieści galicyjskie” Andrzej Stasiuk
- „Gra na wielu bębenkach”, „Bieguni” i „Prawiek i inne czasy” Olga Tokarczuk
- „Podróże z Herodotem" i „Cesarz” Ryszard Kapuściński
- „Mała apokalipsa” Tadeusz Konwicki
Wybitni polscy poeci: Zbigniew Herbert, Wisława Szymborska, Miron Białoszewski, Stanisław Grochowiak, Tadeusz Różewicz, Adam Zagajewski, Julia Hartwig, Stanisław Barańczak, Ernest Bryll, Halina Poświatowska, Agnieszka Osiecka i Marcin Świetlicki
Popularne motywy: tożsamość, pamięć, kryzys egzystencjalny, transcendencja, wolność, emigracja, trauma, konsumpcjonizm
Znane cytaty:
- „Tu już nie ma w ogóle żadnej tradycji ani żadnego systemu, są tylko fragmenty, proch! Bezwładne przedmioty. Wyście wszystko zniszczyli i niszczycie ciągle, aż zapomnieliście sami, od czego się właściwie zaczęło” (Sławomir Mrożek)
- „Po końcu świata
po śmierci
znalazłem się w środku życia
stwarzałem siebie
budowałem życie
ludzi zwierzęta krajobrazy” (Tadeusz Różewicz) - „Wszystkie zwierzęta są sobie równe, ale niektóre są równiejsze od innych” (George Orwell)
- „Szkoda, że Cię tu nie ma. Zawarłem się w chwili
dumnej, że się rozrasta w nowotwór epoki” (Stanisław Barańczak) - „Nic dwa razy się nie zdarza
i nie zdarzy. Z tej przyczyny
zrodziliśmy się bez wprawy
i pomrzemy bez rutyny” (Wisława Szymborska)
Znasz już wszystkie epoki literackie i książki, które warto przeczytać
Poznawanie epok literackich jest fascynującą przeprawą przez świat ludzkich myśli, emocji i zmieniających się idei oraz systemów wartości. Lektura utworów powstałych w poszczególnych okresach pomaga nie tylko lepiej zrozumieć historię i kontekst społeczno-kulturowy dawnych czasów, ale także dostrzec uniwersalne dylematy oraz problemy, które niejednokrotnie do dziś nie tracą na swojej aktualności.
Na stronie internetowej Świata Książki kupisz wszystkie lektury szkolne zgodnie z obowiązującą podstawą programową. Oferujemy je w różnych formatach – od tradycyjnych wydań papierowych po nowoczesne e-booki i audiobooki – tak, abyś bez problemu mógł wybrać sposób czytania dopasowany do swoich potrzeb i preferencji.
Początek roku szkolnego może być świetną okazją, aby przejrzeć domową biblioteczkę i uzupełnić ewentualne braki. W naszym sklepie każdego dnia czekają na Ciebie atrakcyjne promocje, które pozwolą Ci zaoszczędzić na swoich zakupach nawet 80%! Zapoznaj się z naszą ofertą już dziś i przygotuj się razem z nami na aktualny rok szkolny!
Dobra znajomość epok literackich to tylko jeden z kluczy do sukcesu na maturze z języka polskiego. Nie bez znaczenia będzie także wiedza na temat lektur umieszczonych w kanonie oraz ich autorów.
Zajrzyj do innych artykułów na naszym blogu, na którym z pasją piszemy o literaturze – zarówno tej współczesnej, jak też nieco starszej. To doskonała powtórka przed egzaminem czy niezapowiedzianą kartkówką.
Być może zainteresują Cię m.in.:
- Henryk Sienkiewicz – książki, które pokrzepiały serca pokoleń Polaków i podbiły świat
- Stefan Żeromski – książki, biografia w pigułce i najlepsze cytaty!
- Nie tylko „Lalka”. Bolesław Prus – książki, biografia i ciekawostki, które warto znać
- Marcel Proust – książki i życie autora „W poszukiwaniu straconego czasu”
- Eliza Orzeszkowa – książki, epoka oraz życiorys w pigułce. Przewodnik po polskich pisarzach
- Olga Tokarczuk – najważniejsze informacje o życiu i twórczości noblistki

Komentarze
Zamieszczenie komentarza nie wymaga logowania. Sklep nie prowadzi weryfikacji, czy autorzy komentarza odnoszący się do towarów nabyli lub użytkowali dany produkt.